Kurser

kunskap på distans

Jägarnas Riksförbund anordnar löpande digitala seminarier och dessa hittar du mer information om här och i våra sociala kanaler. Om du har något intressant ämne som du vill lära dig mer om får du gärna tipsa oss via jrf@jagarnasriksforbund.se.

Digitala seminarier
Hur kan du påverka din organisation?

Här fokuserar vi främst på att driva sina frågor eller önskemål genom sin avdelning, distrikt och förbundet inom Jägarnas Riksförbund, men sättet att arbeta på är applicerbart på de flesta intresseföreningar och klubbar. Hur skriver man en motion? Vad händer vid ett årsmöte?  Vilka ansvar har olika roller inom en styrelse på olika nivåer?Med Jens Gustafsson.

Lodjursjakt

I februari får man börja träna sin hund på lodjur och i mars börjar jakten. Vi pratar om vilka regelverk som gäller, vilka hundar man kan använda och vad som kan vara bra att tänka på. Olika län kan ha olika regelverk kring lodjursjakt och vi pratar om dessa olika regler. Vad händer efter skottet, vem ska du ringa och vilka krav ställs på jaktledaren?Med Emma Olsson.

mars
Rovdjuren och jakten

Rovdjuren och jakten, hur påverkar de olika rovdjuren vår jakt? Kan en jaktmark bli helt tom på rådjur på grund av ett lodjur som stryker omkring? Kommer vargen att äta upp min jakthund? Vilka bytesuttag har olika rovdjur i olika områden och hur anpassar man jakten efter detta? Vi pratar om de olika rovdjuren och hur vår framtid kan se ut, hur ska vi jägare kunna fortsätta att bedriva vår jakt trots att rovdjuren ökar?Med Emma Olsson och Jens Gustafsson.

Mörkersikte och skyddsjakt

I april kommer våren och de första grödorna börjar gro på riktigt. Dovhjortarna kan beta ner en hel vall och vildsvinen kan böka upp höstsådden – kan vi förebygga det, och hur fungerar skyddsjakten under denna tiden på året? Vi pratar om vad skyddsjakt är och vad som är effektivt, förebyggande åtgärder och annat som är bra att veta inför användandet av mörkersikten och skyddsjakt – såväl den som sker på egen initiativ, sådan som är godkänd av länsstyrelsen och länsstyrelsens generella skyddsjaktsbeslut i olika områden.Med Jens Gustafsson.

maj
Digitala seminarier
Från valp till jakthund, eller eftersök

En föreläsning för dig som precis har skaffat eller går i tankarna att skaffa en jakthund och vill få tips som hjälper dig att lyckas i skogen.