Information kring vilka regler som gäller för handel och transport av vildsvin inom EU

2019-04-08

Med anledning av att den Afrikanska svinpesten upptäckts på flera platser i Europa under de senaste åren har EU-kommissionen gått ut med en uppmaning till medlemsländerna. EU- kommissionen framhåller att det är olagligt att handla och transportera frilevande och hägnade vildsvin. För att vildsvin ska få handlas med och transporteras inom EU måste de vara  födda och märkta i fångenskap. De räknas då om som en tambesättning och måste undergå samma kontroller som tamgrisar. För mer information kring vilka regler som gäller för handel och transport av vildsvin inom EU hänvisas till Jordbruksverkets hemsida, www.jordbruksverket.se.