Klart att du ska med på JRF-dagen!

2024-08-05

Den 10 augusti är det dags. Då kommer den första JRF-dagen att arrangeras på många platser i landet, tack vare att en motion till Jägarnas Riksförbunds årsstämma. Medlem, familj, jaktkompis eller bara nyfiken på JRF, oavsett är du lika välkommen!

Här kan du delta i JRF-dagen
Om inget annat står äger arrangemanget rum lördagen den 10 augusti.

Norrbotten
Öppet hus på Bodens skjutbana med både hagel- och kulskytte klockan 10–15. Försäljning av hamburgare och fika.

Jämtland
Familjedagar i augusti med aktiviteter, till exempel skyttesimulator, och förtäring på skjutbanorna i Vemdalen, Mörsil, Tulleråsen och Kall. För datum och tid på respektive bana – se information på jagarnasriksforbund.se.

Västernorrland

Öppet hus på Ramsele jaktskyttebana klockan 10–15. Johanna Nordqvist, utvecklingslaget i skidskytte, kommer, liksom Jaktia Sollefteå. Alla banor är öppna med olika viltmål att skjuta på, och det blir .22-skytte för ungdomar. En .22:a, en Tikka T1, kommer att lottas ut. Enklare förtäring finns att köpa.

Uppsala
Öppet hus på Järlåsa skjutbana från klockan 10. Inofficiellt KM med älgbaneskytte, harbana markmålet och trap/jägarsporting, poäng enligt samma principer som på RM. Symbolisk startavgift, JRF-Norra Hagunda håller med banor, ammunition och lerduvor. Gratis luftgevärsskytte för barn på miniälgbanan. Korvgrillning och fika.

Öppet hus på Börstil jaktskyttebana i Östhammar den 11 augusti klockan 9–13. Det finns möjlighet att skjuta björnpasset. KM för medlemmar i JRF-Alunda-Östhammar. Förhoppningsvis blir det en enklare sportingstig också. Sten-Åke Rönnqvist från Söderhamn kommer med permobiler med björn, gris och älgkalv och du som vill får möjlighet att testa din hund, kostnad 350 kronor/hund. Fika och korv.

Inget särskilt arrangemang på Ärentuna Jägarklubbs skjutbana. Men den är öppen som vanligt klockan 9–12 och då går det att skjuta björnpasset, på älgbanan och lerduvor.

Dalarna
Öppet hus på Främsbacka jaktskyttebana i Falun där flera byggnader eldhärjades i samband med en förmodat anlagd brand i oktober 2021. Förra året var klubbhuset och skjutledarbåset återuppbyggt och verksamheten kunde komma i gång igen. Men det är först nu – i samband med JRF-dagen – som banans officiella återinvigning kommer att äga rum.
– Vi vill visa att banan är tillbaka. Det har blivit jättebra. Några av oss har nyligen utbildat oss till provledare och vi vill passa på att presentera oss och banan för aktiva och intresserade, säger Daniel Skoglund, suppleant i JRF-Östra Dalarnas styrelse.
Förutom att skjuta kommer du att kunna lyssna på en föreläsning om trafikeftersök och besöka Jaktia Falun och Dalarnas försäkringsbolag som finns på plats med montrar för att visa upp sig och sina produkter.

Värmland
Öppet hus på Grava Jaktskytteklubb i Karlstad klockan 10–14. Aktiviteter: älgskytte, björnskytte, duvskytte, .22 lr-skytte för ungdomar och luftgevärskytte för de yngsta. Enklare förtäring finns att köpa.

Västmanland
Öppet hus på Hallstahammars jaktskyttebana klockan 10–14. Klockan 10–12 finns det möjlighet att skjuta björnpasset och 12–14 kan den som vill skjuta in sin älgstudsare på 80-metersbanan. Två utställare finns på plats, Pulsar och Infitech, liksom en trofébedömare. Distriktet bjuder på kaffe och bulle samt korv med bröd.

Stockholm
Öppet hus på Roslagens jaktskyttebana i Norrtälje. Banorna är öppna, skjutsimulator finns på plats.

Öppet hus Nykvarn/Södertälje jaktskytteklubb. Banorna är öppna och skjutsimulator finns på plats.

Öppet hus på Tyrved skjutbana i Sorunda. Banorna är öppna.

Södermanland
Öppet hus på Mellersta Sörmlands Jaktskytteklubbs bana i Sparreholm. Det blir fokus på inskjutning inför jaktsäsongen, så ta med vapen och ammunition om du har kulvapen som du vill skjuta in.

Östergötland
Minimässa på Danmarksbanan norr om Borensberg. Förutom att det ges möjlighet att skjuta på älgbanan och lerduvor, finns det montrar med terrängbilar och jaktbutiker att besöka. En vapentekniker tipsar om vapenvård och det blir föreläsning om aktuella jaktfrågor. Dessutom kan du träffa förtroendevalda, delta i lotteri och fika.

Jönköping
Öppet hus på Norrahammars jaktskyttebana som nyligen blev ansluten till Jägarnas Riksförbund. Förutom att det blir skytte kommer JRF-material att presenteras och förtroendevalda finnas på plats. Förhoppningsvis också någon jaktbutik.

Kalmar
Inget särskilt arrangeras den 10 augusti. ”Våra avdelningar i Kalmar och Bäckebo har intensiv verksamhet under sommarhalvåret. De har en JRF-dag varje gång som deras banor är öppna”, hälsar distriktsordförande Börje Karlsson.

Kronoberg

Öppet hus på Hovmantorp/Lessebo Sportskytteklubb klockan 10–14. Där blir det hagelskytte mot jaktstigsmål och lerduva, .22-skytte och kanske luftgevär för barn. En spår- och eftersöksinstruktör finns på plats och det finns möjlighet att prova på viltspår. Distriktet bjuder på enklare förtäring.

Halland
Familjedag på Munkagårdsgymnasiet i Tvååker klockan 10–15. Aktiviteter: femkamp, skjutsimulator, luftgevärsskytte och uppvisningar av olika slag.

Skåne
Medlemsträff för Malmö Jägarklubb på Husie skjutbana klockan 9–14. Det blir samkväm samt fika och korv till försäljning.

Fiskedag i Månstorps fiskedammar i Hallaröd i Höörs kommun arrangeras av JRF-Norra Skåne. Grillarna är tända, ta själv med något att grilla och dricka. Begränsat antal platser. Anmälan skickas till bergkvisten@hotmail.com eller 697olofsson@gmail.com senast fredagen den 2 augusti.

Blekinge
.22-jaktstig på Ronneby Jakt- & Sportskytteklubb den 11 augusti.