Stolta men inte nöjda

2024-10-17

Regeringen har nu beslutat att vargens gynnsamma bevarandestatus ska sänkas och tydliggöras till 170 vargar. Dessutom tydliggörs uppdraget till Naturvårdsverket att de ska sänka vargstammen till 270 vargar och sedan successivt närma sig 170. För JRF:s ställningstagande om nej till frilevande varg är det ett stort steg i rätt riktning.

Under många år har striden om vargpopulationen förts i domstolarna. Det är helt fel att domare och nämndemän ska få avgöra hur många vargar som ska finnas. Sådana beslut ska fattas av folket och folkets företrädare – alltså politikerna. Vi är mycket glada över att frågan om vargstammens storlek lyfts från juridiken och in i politiken. Nu är det viktigt att politikerna är tydliga och talar om för myndigheterna vad deras roll är. Det ska inte finnas möjligheter för myndigheterna att genomföra egna agendor utan den politiska viljan måste uppfyllas till punkt och pricka. Det är så den svenska demokratin fungerar.

Men vi tänker inte luta oss tillbaka och vara nöjda – tvärtom är det nu det konstruktiva arbetet börjar. JRF har flera förslag för hur vargpopulationen kan hanteras. Vi jobbar för att en allmän jakttid ska införas vilket skulle vara en stor administrativ förenkling. Vi vill också ha betydligt enklare regler för skyddsjakt och till exempel ska vargar som uppehåller sig kring människor boende kunna skjutas likväl som att reglerna för skyddsjakt vid angrepp på tamdjur ska vara enkla och sätta människan i fokus.

För första gången på många år skönjer vi en ljusning vid horisonten. Både inom EU och nu i Sverige finns en tydlig riktning som går i linje med vad vi länge har sagt. Gårdagens beslut är början på något nytt och vi kommer fortsätta bevaka att våra medlemmars vilja inte förbises.