Skrivelse gällande oetiska jaktbilder på Internet och nyhetsmedier

2015-05-22

Frågan om oetiska och upprörande bilder på Internet och i nyhetsmedier diskuterades vid Gävleborgs distriktsstämma 2015. Distriktsstyrelsen gavs i uppdrag att tillställa förbundsstyrelsen en skrivelse där den efterlyser mer information och belysning av problematiken till JRF:s medlemmar och jägare i allmänhet. Förbundsstyrelsen har svarat och delar Gävleborgsdistriktets uppfattning.

Skrivelsen från distriktsstyrelsen Gävleborg
Det förekommer i både nyhetsmedier och sociala medier okänsliga bilder och filmer om jakt som inte tar hänsyn till att de kan verka stötande för människor som aldrig sett ett dött djur, en slaktkropp eller upplevt jakt. Alla jaktbilder, nyhetsreportage från jakt eller filmsekvenser kan missuppfattas eftersom betraktaren inte alltid vet vad han eller hon ser. Många jaktsituationer kan för ett ovant öga se mycket brutala eller osmakliga ut trots att det inte rör sig om lidande eller oetisk jakt, vilket utnyttjas av bland annat jaktmotståndare.

Av den anledningen är det viktigt att jägarna själva tänker på hur de visar upp sin verksamhet – antingen när de tar egna bilder, eller har gäster eller till och med journalister på besök under jakt.

Distriktsstyrelsen i Gävlerborg efterlyser mer information och belysning av problematiken till JRF:s medlemmar och jägare i allmänhet.

Ingemar Alin
Distriktsordförande Gävleborg

Svaret från förbundsstyrelsen
Angående skrivelse om oetiska jaktbilder på internet och i nyhetsmedia
Jägarnas Riksförbunds styrelse har på ordinarie styrelsemöte den 20-21 april 2015 behandlat er skrivelse om oetiska bilder som syns på internet och i nyhetsmedia kring jakt. Frågan om hur jakten framställs i olika media har blivit mer och mer aktuell med de nya möjligheterna till publicering som kommit de senaste åren.

Förbundsstyrelsen delar distrikt Gävleborgs syn på att det är viktigt att jägarna själva ser till att bilden av jägare och allt runt jakten visas på ett bra sätt och att man tänker på att mindre lämpliga bilder kan användas mot jägarna samtidigt ska vi inte skämmas för det vi gör och bilder på exempelvis slaktkroppar som behandlas på ett korrekt sätt är en naturlig del av jakten.

Förbundsstyrelsen tar med sig frågan i framtida arbete och jobbar vidare med att utveckla informationen om etik i vårt utbildningsmaterial och vid andra kontakter med jägare, media och allmänhet.

E.U.
Jägarnas Riksförbund