Tillsammans är vi starka!

2024-10-15

Därför fokuserar vi på jägarna och jägarnas vapen och våra vänner sportskyttarna på sina medlemmar för att tillsammans förklara varför legala vapen inte är problemet och varför vi måste få det enklare – inte svårare. Läs hela remissvaret längst ner (PDF).

Sammanfattning

JRF har valt att delge sina synpunkter utifrån samma avsnittsindelning som utredningen för att skapa ett överskådligt och lättläst remissvar. I det här avsnittet kommer JRF sammanfatta våra viktigaste synpunkter sett till vilka förslag som i störst utsträckning påverkar jägarna.

Vapengarderob
JRF föreslår en jaktvapengarderob om 10 jaktvapen och därtill en pipgarderob om 10 pipor. 

JRF anser inte att utredarens förslag i tillräcklig omfattning möjliggör för jägare att bedriva en ändamålsenlig jakt. Mot bakgrund av viltpopulationernas och jakttraditionernas utveckling under de senaste årtiondena måste vapengarderoben ökas kraftigt för att inte jägarna ska begränsas. Det föreslagna regelverket medför inte en faktisk ökning utan är endast en teoretisk ökning då dagens regelverk medför att de allra flesta får 6 vapen och det föreslagna anger att det ska vara svårare att få 8 vapen än vad det i dag är att få 6 vapen. Vidare tillstyrker vi utredarens alternativa förslag om pipgarderob och tillägger att det bör omfatta 10 pipor, vilket är lika många som vi föreslår att jaktvapengarderoben ska omfatta för kompletta vapen. 

Tidsbegränsade tillstånd (femårslicenser) för enhandsvapen
JRF föreslår att enhandsvapen för jakt ska innehas utan tidsbegränsning, alltså att det befintliga systemet med femårslicenser ska slopas. 

JRF:s remissvar begränsar sig till jaktvapen då målskytte med enhandsvapen inte förekommer inom ramen för JRF:s skyttereglemente. JRF anför att enhandsvapen för jakt inte ska omfattas av tidsbegränsning då dessa vapen förekommer i så ringa omfattning i brottsligt syfte. Tidsbegränsning medför en oproportionerlig börda för tillståndshavaren som kan glömma att förnya och då drabbas av rättsliga följder. Ett system med femårslicenser medför inte en ökad säkerhet vilket styrks av att det förekommer väldigt många enhandsvapen med tillsvidarelicens i samhället och dessa beslagtas inte av Polismyndigheten i samband med insatser mot grov kriminalitet.

Synnerliga skäl för enhandsvapen för jakt 
JRF föreslår att begreppet ”Synnerliga skäl” ska strykas ur regelverket gällande enhandsvapen för jakt. Regelverket måste utformas så att en jägare som kan uppvisa ett behov av enhandsvapen ska kunna beviljas tillstånd på ett förutsägbart vis. 

JRF:s remissvar begränsar sig till jaktvapen då målskytte med enhandsvapen inte förekommer inom ramen för JRF:s skyttereglemente. För jakt finns ett tydligt behov av enhandsvapen hos den som bedriver en sådan jakt som får bedrivas med enhandsvapen. JRF anser inte att krav på yrkesmässighet ska finnas och det är för JRF relevant att det tydliggörs att behovet styrks i samband med tillståndsansökan och inte behöver styrkas vidare. Behovet ska heller inte kopplas till innehav av annan egendom, som till exempel hund, utan ska motiveras utifrån att personen bedriver jaktformen vilket ju kan göras tillsammans med annan eller med lånad jakthund. JRF vill särskilt poängtera att risken att enhandsvapen som tillståndsgivits för jakt kommer missbrukas eller avledas och hamna i felaktiga händer är så liten utifrån befintlig statistik och kunskap att begränsningar i jägarnas möjlighet att utföra jakten mot den bakgrunden är oproportionerliga. 

EU:s skjutvapenpass 
JRF föreslår att EU:s skjutvapenpass ska tillåtas för såväl målskytte- som jaktvapen. 

I det internationaliserade samhället vi lever i är det inte ovanligt att kontakter och jaktutbyte sker över gränserna och inte bara med våra nordiska grannländer. Därför är det viktigt för alla EU-medborgare att det finns en förutsägbarhet och rörlighet som även innefattar möjlighet att enkelt transportera lagliga vapen mellan länderna. Enligt internationell erfarenhet medför det ingen ökad risk för samhället då kriminella personer inte är intresserade av att transportera vapen på ett lagligt vis, de är just kriminella och har därmed inga skrupler mot att smuggla in vapen. Inskränkningar på det sätt som Sverige nu har drabbar endast legala vapenägare och belägger legala vapenägare inom unionen med extra kostnader när de reser in i Sverige för att jaga. 

Förvaring av vapen på annan plats än folkbokföringsadressen 
JRF föreslår att det regelverk som utredaren föreslår, med en kostnadsbelagd ansökan, ska ersättas av ett regelverk med en kostnadsfri anmälningsplikt. 

Det väsentliga i sammanhanget är att den legala vapenägaren är tvungen att förvara sina vapen på ett sådant vis att de inte faller i orätta händer. Det innebär inte att förvaring på folkbokföringsadressen är det bästa viset. Dagens regelverk kan också medföra en mer osäker förvaring i samband med längre vistelser på annan plats. JRF förstår Polismyndighetens behov av att känna till var vapen förvaras i samband med insatser eller olyckor och anser att det behovet uppfylls lika väl genom en anmälningsplikt som genom en avgiftsbelagd ansökan. Om systemet med en avgiftsbelagd ansökan ändå sker finns det skäl att se över möjligheterna för elever vid gymnasieskolor där vapen är en del av utbildningen att ansöka utan kostnad alternativt att gymnasieskolan gör en samansökan för att sänka kostnaden för varje enskild elev. 

Kategorier

Relaterade nyheter och artiklar