Uppmaning till alla jägare – organisera er för att kunna styra över jakten!

2015-09-01

I Blekinge finns strax över 4000 jägare. Av dessa är ca 1200 inte medlem i någon jaktorganisation. För att vi jägare inte ska tappa kontrollen över jakten så är det av största vikt att se till att bli medlem i något (eller båda) av länets två jägarförbund.

De senaste åren kan vi konstatera att det är vi jägare som tappat kontrollen över jaktfrågorna vad gäller varg och björn. Frågorna har istället tagits över av djuraktivisterna som är på framfart och överklagar all skyddsjakt som beviljas av Länstyrelse eller Naturvårdsverket. Djuraktivisterna har skaffat sig så stor makt att de på kort tid kan stoppa jakterna och överklaga beslut om skyddsjakt. Domstolarna behandlar dessa ärenden snabbt och de kan ändra/hävda gällande beslut på några dagar.

Vi jägare måste organisera oss så vi blir starka och kan bevaka, samt driva dessa frågor. Om vi inte gör det är risken stor att det inte är vi jägare, som har kompetens om djur och jakt, som kommer att styra vad och när vi får jaga. I dag sitter det individer i Viltvårdsdelegationerna som saknar den kunskapen. Dessa personer deltar i diskussioner samt fattar beslut angående hur jakten skall bedrivas utan förståelse eller kunskap om vad jakt är och hur jakt och avskjutning skall bedrivas.

Tiden är inne för oss jägare att inte bara vara intresserade av jakten när vi sitter på pass, utan för att vi ska kunna styra över vår jakt, som jägarna är de mest lämpliga att göra, då måste vi aktivt ta del av dessa frågor mer än vi gör i dag annars lämnar vi ifrån oss vår chans att påverka.

Jägarnas Riksförbund Blekinge är ensam om att driva frågan om ett vargfritt Blekinge och att skyddsjakt tilldelas omgående.

Jag vill uppmana alla jägare: organisera er så att jaktens framtid sköts av jägare och inte av andra med okunskap i jaktfrågor.

Lennart Johansson
Avdelningsordförande, Jägarnas Riksförbund Ronneby