Om JRF

Vi förenklar jakten för jägarna

Från då till nu

Från starten 1938 har Jägarnas Riksförbund varit det självklara valet för de jägare som uppskattar långa jakttider och stor bestämmanderätt för jägare och markägare tillsammans. Vi vill ge jägarna möjlighet att så enkelt som möjligt och med så stora friheter som möjligt bedriva jakten. Oavsett om det handlar om jakttider, jaktmetoder eller vapen jobbar Jägarnas Riksförbund alltid efter visionen vi förenklar jakten för jägarna.

Jägarnas Riksförbund är organiserat i 20 distrikt och ett 80-tal avdelningar där du som medlem tillhör den avdelning som har verksamhet där du bor. Om du hellre vill tillhöra en annan avdelning, kanske där du jagar eller övningsskjuter, är det inga problem. Genom din avdelning kan du också lämna motioner till förbundets årsstämma som driver förbundet framåt – det är vår medlemsdemokrati.

Jägarnas Riksförbund jobbar alltid efter ledorden ansvar, frivillighet och samarbete.

Skytte

Att skjuta ska vara roligt Genom att skjuta ofta blir man en bättre jägare och jaktlyckan kommer bli större. Att skjuta handlar dock inte bara om att vara så duktig som möjligt på att träffa rätt, det handlar också om att värdera skotten. Den duktigaste jaktskytten är den som vet vilka skott som inte ska lossas. Förutom träningsskytte måste vapnen med jämna mellanrum kontrolleras så att träffläget inte har förändrats. Därför är det bra att regelbundet besöka en skjutbana och skjuta några skott mot en tavla för att se så vapnet fortfarande träffar rätt.

Juridik

Juridiken kring jakt är snårig och omfattar flera olika lagar, förordningar och föreskrifter. Att hålla koll på allt kan vara svårt för jägarna och det finns också många missuppfattningar kring vad som gäller. För att hjälpa medlemmarna att navigera juridiken finns Jägarnas Riksförbunds konsulenter tillgängliga via mail och telefon för att svara på frågor och räta ut frågetecken.

Trofébedömning

Har du en fin trofé som du tror kanske kan få en medalj? Våra trofébedömare gör bedömningar av alla klövviltsarter som förekommer i Sverige (förutom vitsvanshjort). Vidare kan du bedöma kranier från de stora rovdjuren samt räv, grävling och bäver. Några viktiga saker att tänka på om du vill få din trofé bedömd är:

Eftersök

Som jägare är grundregeln att vilt som skadats vid jakt ska återfinnas och jägaren ska vidta de åtgärder som behövs för att söka upp och avliva viltet. Detta gäller oavsett vilket djur det handlar om. För våra klövviltsarter och de stora rovdjuren finns dock en tilläggsregel som säger att en hund som är särskilt tränad i att spåra upp skadat vilt ska kunna finnas på skottplatsen inom två timmar från skottet. Här måste jägarna naturligtvis använda en hög etik så att hunden har de förutsättningar som krävs för den viltart man jagar.

Ungdom

Ungdomsverksamheten inom Jägarnas Riksförbund bedrivs hos våra avdelningar runt om i landet. Det anordnas bland annat läger, skytte och jakt specifikt riktat till våra ungdomar. Ta kontakt med din avdelning för att se vad det finns för möjligheter där du bor.

Jägarinnor (JIS)

Innan 2021 har inte Jägarnas Riksförbund haft något nationellt nätverk för kvinnor. På lokal nivå har olika avdelningar och distrikt jobbat med event, grupper och jakter som riktats mot kvinnor men genom ett nationellt nätverk skapas en större styrka och enhetlighet. Syftet med JIS – Jägarinnor i Sverige – är att vara en samlingsplats där jaktintresserade kvinnor samlas för en positiv och fördomsfri miljö.