Jägarexamen

Kurser

Jägarexamen, jaktlicens eller jägarlicens ?

Jägarexamen är naturligtvis det enda rätta begreppet och det är grundstenen för alla Sveriges jägare och något som man måste ta för att kunna söka vapenlicens för jakt. Ibland används begreppen jaktlicens och jägarlicens vilket är falaktigt. Vem som helst får hålla kurser för jägarexamen och det går också att köpa vår bok, Din väg till Jägarexamen, och läsa själv inför provskrivningen. Oavsett om du läser själv, går en snabbkurs eller via en studiecirkel är slutmålet att genomföra både de teoretiska och praktiska jägarexamensproven.

Teoretiska provet

Det teoretiska provet består av 70 frågor och man måste ha 60 rätt för att bli godkänd. Provet är digitalt och görs via en smartphone eller surfplatta inför en provledare som godkänts av Polisen. Vid provet blandas frågor om artkännedom, vapen, praktisk jakt, etik och juridik och varje fråga har fyra svarsalternativ där bara ett är rätt.

Träna inför provet med vårt Jägartest.

Praktiska proveN

De praktiska proven består i olika skjutprov, avståndsbedömning och säker vapenhantering som dessutom bedöms löpande genom alla prov. De praktiska proven avläggs på en godkänd provbana inför en provledare.

skjutbanor

Här hittar du kontaktpersoner för våra skjutbanor där du både kan övningsskjuta och göra dina skjutprov.